Vecka 45 - R.I.P: Bob Marley

Han har ju varit död väldigt länge nu men eftersom jag inte fick reda på det förrän nu i år på musiken då Mr. Sandström berättade om det så tänkte jag att det kanske skulle vara bra nu!
Hans musik är superbra och jag älskar reggae! Det är en jätte cool musikstil tycker jag.
Han sjöng jättebra och skrev bra musik (jag tror han skrev egna låtar i alla fall...)

Bob dog 11 Maj 1981. Han spelade fotboll med sina vänner då han fick en tåskada. Han hade tidigare haft cancer i tån, utan att veta om det, så om han inte hade skadat sig hade nog cancern spridit sig obemärkt.
Han bestämde sig för att träffa en läkare och diagnosen han fick sa att han hade fått en sjukdom som oftast drabbar ljushyade med rött hår och fräknar.
Läkarna föreslog amputering av stortån men det ville inte Bob. Han sa att han kunde få svårt att uppträda då och det stod i bibeln, för de rastafari-troende: "En rastafarian får inte raka någon del av sitt huvud, inte heller klippa av skägget eller skära i köttet på sin kropp."
Men han gick sen med på att skära bort en liten bit av tån och sedan ansågs cancern som läkt.
Men han dog sedan ändå i Miami, tror jag, kl 11:30 11 Maj 1981.

Tips på bra låt av Bob Marley:Bob Marley & The Wailers – I Shot The Sheriff
Om du har spotify kan du lyssna där annars får du söka på den på youtube

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!